måndag 21 oktober 2013

Värt besväret att måla med äggoljetempera




Den minnesgoda minns hur pillerilliga mina fingrar kan vara. Taket som blev av med sin spännväv är ett exempel (många pappspikar att bli av med i taket, du ser dom i rad nära väggen).

De små klåfingriga händerna kunde inte låta bli att ta bort ett lager gipsskiva och ett lager tretex. Jag trodde att en innervägg i ett timrat hus måste vara - timrat.

Nej, det måste det inte. Det kan också vara rejäla plank. Hm.

Vad göra?

Jo, jag köpte en påse färgpigment på en byggnadsvårdsbutik i Västerås. Japp, tillsätt ägg, linolja och lite vatten.

Färgen jag valde heter Magnetit.

Jag har aldrig målat med äggoljetempera, men jag har en fördel. Min mamma är allmogemålare och när jag väl först blandat pigmentet med vatten och låtit det dra ett dygn. Vägt upp sex ägg på hushållsvågen och tillsatt EXAKT lika mycket okokt linolja, mixat båda på varsitt håll med stavmixer och sedan kört ihop smeterna - då hörde jag mammas röst.

Aldrig gå tillbaks och måla där du redan varit, flödigt med färg på penseln.

Alltså - tveka inte att smaska på rejält med färg på underlaget, och tveka inte att dra ut färgen ordentligt med penseln men gör det direkt. Färgen torkar på ytan ganska snabbt och det kan locka att gå tillbaks och dutta med penseln. Gör inte det, då blir det flammigt.

Min vägg blev perfekt, och det var ändå första gången jag målade med färgen. Perfekt matt och ljuvligt vackert varmgrå, med en svag, svag rosa ton i.

Kakelugnen syns helt plötsligt på ett helt annat sätt när den inte är helt omgiven av 90-talsgult.

På Ikea av alla ställen hittade jag två 1700-talsinspirerade spegellampetter. De är suveräna, så vackert och effektivt att ljuset får en spegel att sola sig i. De heter Gemenskap och verkar inte finnas hos Ikea längre. Köpte dem säkert för ett år sedan, visste att jag ville ha dem och nu, ah. Perfekt.



13 kommentarer:

  1. Snyggt jobbat!! Gillar när man använder gamla sköna metoder!

    SvaraRadera
  2. Vackert! Några år sen jag blandade pigment och målade själv men visst blir det en helt egen och väldigt snygg finish på äggoljetempera. Tack för påminnelsen och Grattis till ett snyggt jobb!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag börjar faktiskt snegla lite mot taket, men jag måste slutföra lite andra projekt först ... :-)

      Radera
  3. Dejligt at høre at din væg blev perfekt - og lige som Eva kan jeg godt lide, når man bruger gode, gamle metoder. Der ser rigtig hyggeligt ud hos dig. Kram!

    SvaraRadera
  4. Hur snyggt som helst! men vilket jobb?
    Fast ett hårt jobbar betalar sig alltid i slutänden när man kolla in mästerverket och zippar på ett glas vin och bara...njuter :)

    Superkram och häng kvar här nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nädå, det var inte så farligt. Man måste bara vara noggrann. Och det är klart att jag sippat vin och njutit. :0)
      Och jodå, skulle aldrig klara mig utan er i bloggsfären. Har bara tagit en liten paus. Kram!

      Radera
  5. Så fint det blev :)
    Riktig lön för mödan känsla är härligt!
    Ha det Gott!

    SvaraRadera
  6. Stilig vägg, fin färg och inte minst en otroligt vacker kakelugn :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, japp och japp. Jag är nöööööjd. :-)

      Radera
  7. Gu' så läckert! Vilket bra beslut att använda en organisk, levande färg. Nu blir jag sugen på att bli bjuden på fika i det där vackra rummet ;-))! /Anja

    SvaraRadera