onsdag 23 juli 2014

Älska växtbytande bloggkompisar!

Näej, jag kommer nog aldrig att tröttna på att blogga, även om jag tror det ibland. Det är ju er på andra sidan tangentbordet jag vill åt så att säga.

Jag skriver ett inlägg om mina högt älskade vita rallarrosor - och så kommer det en trevlig kommentar från bloggen Rost och rädisor. Anette som har trädgården och bloggen undrar om jag kan tänka mig att byta bort en rotbit mot något annat?

Självklart.

Anette är snabbare än blixten och skickar en bunt vita smultron till mig. Jag är inte lika snabb, men får till slut till ett paket med vit rallarros.

Hon mejlar förskräckt och säger: du har lagt ut så mycket på porto! Herregud, inte tänkte jag på det. Jag var bara glad att någon vill byta. Snabbare än min semesterhjärna hinner säga väl bekomme kommer ett andra kuvert - nu med vita jordgubbar med ananassmak!

Hjälp. Jag vill ju genast skicka halva min trädgård som tack, men det är väl bäst vi slutar nu. Visst är det väl ändå lite japaner över oss svenskar? Artiga och återgäldande.

Det var faktiskt det enda jag orkade göra i trädgården i dag, att plantera mina bytesfynd. :-)))))))




 På lappen från Anette står det att man ser att pineberryn är mogen när prickarna blir röda. Och att de flesta tål den vita jordgubben, även de med allergier.



Och i en slänt intill bor vita smultronen. :-)

Det enda jag vill ha nu är en länk från Anette där hon berättar om en kulle hon gjort med just de här invånarna, jag har tappat bort länken. Den vill jag lägga ut här - visst är det kul att se vad andra har gjort!

Det och kanske en skvätt regn.

Tack!

10 kommentarer:

  1. Ha, ha, ha... Vad rolig du är! Jag skrattar så tårarna rinner. Hoppas det inte blir kortslutning i tangentbordet...
    Mejlade uppenbarligen fel länk. Här kommer smultroninlägget http://rostochradisor.blogspot.se/2014/06/smultrontider.html

    Ha det så gott
    Kram
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! När hjärnan har nått mer normal temperatur ska här bloggas. Kram!

      Radera
  2. Ja, det där känns igen! Och Anette är även en av mina växtbytarvänner.. =o)
    Så lustigt, tänkte precis igår på att försöka lyfta smultronplantor och liknande så att de blir lättare att plocka. Nu kollat länken, åh, vill också ha en sådan kulle!
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk så det är, trivsamma typer är ni! :-)

      Radera
  3. Vilket jättetrevligt initiativ och bra jobbat i värmen! Bara gå till postlådan har ju varit bedrift dessa dagar... Ja, jag tror också att vi svenskar har en del gemensamt med japaner. Visst är det härligt!

    SvaraRadera
  4. Visst är det härligt med växtbytarkompisar och hur något stort och litet i ett kan förena. Var på en IRL träff igår med några som också gillar hostor, iris och dagliljor. Alltid trevligt 'lotteri' där alla vinner! 6 nya växter med hem :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  5. CarinaVisst är det härligt med växtbytarkompisar och hur något stort och litet i ett kan förena. Var på en IRL träff igår med några som också gillar hostor, iris och dagliljor. Alltid trevligt 'lotteri' där alla vinner! 6 nya växter med hem :)

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  6. Suverän idé att byta plantor med varandra, det vinner ju alla på. När mina svärföräldrar levde kunde jag ta mycket från deras stora trädgård. Men jag har inget vidare gröna fingrar... Ska försöka mig på ett växthus nästa år i alla fall.

    SvaraRadera
  7. Visst är det roligt med trädgårdsblogosfären!!! Kanske man ska ta sig en sväng till Hornudden det ligger ju inte långt från mig!!! Allt gott Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hornudden är absolut värd en sväng! Jättegod mat, mmmm. Även om själva trädgårdsdelen inte är gigantisk. Kul att kika på olika modeller av växthus om inte annat.
      Och hjälp vad jag är dålig på att kolla kommentarer ser jag nu. Hu, får dåligt samvete mot alla trevliga som tar sig tid att skriva.

      Radera