lördag 13 juni 2015

Trädpioner i Västerås stadspark






Det är dåligt både med tid både för trädgårdsjobb och trädgårdsbloggande hos mig.

Men jag njuter minsann av andras jobb som sagt när jag kommer åt. Nu har de stora trädpionerna i Västerås stadspark snart blommat över. Underbara typer. Och jag gillar kombon med de där små vita sakerna.

Håll i er nu, är det vit ölandstok? Jag glömde titta på bladen. I så fall kanske jag har börjat komma över min ölandstokfobi.  Grävde som en vettvilling för att bli av med flera enorma gula som fanns på tomten när vi köpte vårt hus.

Underligt hur man kan ändra smak över tid. :-)


8 kommentarer:

  1. Hej Bettina! Ja det är ölandstok, en fin buske som blommar rikligt. Hade vita som försvann då man byggde om gatan. Skall nog skaffa några nya och Pionen hamnar på önskelistan. Ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamensedär! Hm, de kanske är värda att tas under omvärdering. Fin söndag önskas dig också!

      Radera
  2. Ölandstok har ett oförtjänt dåligt rykte, men är ett jättebra val för torra lägen. Blommar ändå in på hösten oavbrutet. Vita är nog min favorit också. Själv hade jag en ljust limefärgad gul . Den var mer diskret än den knallgula. Men den gav jag bort till en som ville ha i samband med lite omdisponering.
    Trevlig vecka/ Luna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åhå, de finns i fler färger alltså. Det var ju så "fult" med gult i trädgårdar ett bra tag, undrar om ölandstoken råkade illa ut i den eran? Lite 70-tals varning på den också. Men jag tror jag ska bildbgoogla lite . . . Ha en fin vecka du också!

      Radera
  3. Jag har 2 rosa och en aprikos :) Men jag lixom du är 70-talsÖlandstok förstörd så de har fått en placering lite undanskymt... Jag ska hålla span på dem i år och se om jag gillar dem mer nu :D

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men du har vågat att skaffa alltså! Brrrrr. Måste kika lite mer i IRL också. Får hänga i Västerås stadspark som en väldans mysko typ.

      Radera
  4. Skulle nog kunna fylla täppan med trädpioner. De är verkligen underbara! Ölandstoken är ju ingen favvo, särskilt inte den gula men här verkar den hamnat på rätt ställe och ser ju riktigt trevlig ut.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  5. Ja det är lika illa här med tid för bloggande, tyvärr... Men njuter så gott det går av den svala sommaren! Trädpioner är underbara. Inte visste jag att de fanns i stadsparken - då ska jag ta mig en promenad dit och kika!
    Visst är det konstigt att det är sån skillnad mellan en gul och en vit ölandstok!
    Ha det så bra! Eva

    SvaraRadera